پروژه مرمت مدرسه صالحیه قزوین ( پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه ) ۸۱ اسلاید

پروژه مرمت مدرسه صالحیه قزوین ( پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه ) 81 اسلاید
۵
(۱)

حفاظت و مرمت در معنای فلسفی، به معنای نگه داشتن و حفظ حقیقت بودن اثر و جلوگیری از نابودی آن است. در اصطلاح فلاسفه، وقتی ویژگی‌های آثار تغییر می‌کند، جوهرشان‌ به همان صورت اولیه باقی می‌ماند. هر ساختن و آفرینشی، خود نوعی حفاظت و مرمت است و مرمت، شناخت خود اصلی یا حقیقت و رمز اثر در ورای ظاهر اثر است مرمت پیش از آنکه فقط کنشی برای نگهداری اثر باشد، مقوله ای فرهنگی و شناختی است، یعنی برای حفظ یک اثر باید اصل آن را فهمید. بنابراین در بخش پروژه مرمت سایت معماری دی ال پروژه مرمت مدرسه صالحیه قزوین ۸۱ اسلاید جهت ارائه تقدیم حضورتان میگردد .

پروژه مرمت ابنیه تاریخی قزوین

مرمت اثر هنری به معنای درک دوباره حقیقت آن در دنیای جدید و نسبت های متحول شده است. هنر خود کشف حقیقت است، اما حفاظت و مرمت درک دوباره همان کشف دوباره، خلاقیت و پویایی نیز وجود دارد. نخستین گام در انجام یک فرآیند علمی، شناخت و به دست آوردن عوامل مؤثر برفرآیند است. معمولاً برای حفاظت و مرمت هر اثر، باید عواملی مانند خلاقیت و کیفیت طرح، فن ساخت، قدمت، بهره وری، مدیریت نگهداشت، چگونگی ادغام دوباره اثر در محیط یا وضعیت اثر در رابطه با بستر محیطی را در نظر گرفت.

دستیابی به این عوامل، نتیجه چهار قرن بحث و تحقیق تاریخی، هنری و فلسفی بوده که به دو تحول علمی مربوط به هم بستگی داشته است. یکی دگرگونی در گذر زمان، اندیشه و هویت تاریخی؛ و دوم اصالت و خصوصیاتی که یک اثر را در گذر زمان و مفهوم هنر، “معتبر” و “منحصر بفرد” کرده است.

پروژه های مشابه |   پاورپوینت کامل تحلیل و بررسی فرهنگسرای نیاوران تهران 75 اسلاید

معرفی بنای تاریخی مجموعه صالحیه قزوین

مدرسه صالحیه قزوین به استناد کتیبه ای که بر سردر آن بوده، در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج محمد صالح برغانی قزوینی از علمای پارسا و پرهیزکار قزوینی ساخته شده است. این بنا با وسعتی حدود ۴۶۷۰ متر مربع یکی از بزرگترین مدارس علمیه ایران و از عظیم‌ترین مدارس فلسفی شیعه در قرن سیزدهم هجری به شمار می رفته است.

مسجد و مدرسه صالحیه

مسجد و مدرسه صالحیه در جانب غربی بازار قزوین و در محله دیمج در غرب خیابان مولوی واقع شده است که از محدوده‌های بسیار ارزشمند بافت تاریخی شهر قزوین به شمار می رود. مسجد در شمال مدرسه قرار گرفته و ورودی آن از خیابان مولوی می باشد. مدرسه دارای میانسرا ( حیاط) بزرگی می‌باشد که فضاها در اطراف آن آرایش پیدا کرده اند. این بنا سه اشکوبه بوده و اشکوبه زیرین به صورت گودال باغچه ساخته شده است. در اشکوب میانی و فوقانی، حجره‌ها با یک ایوانچه رو به میانسرا قرار گرفته اند. فضاهای اصلی بنا که در واقع همان مدرس‌ها می باشند در محورهای اصلی بنا جای گرفته اند.

پروژه مرمت مدرسه صالحیه قزوین

پروژه مرمت از ابتدای سال ۱۳۸۸ آغاز شده است که در دو بخش دنبال می شود. بخش اول شامل مرمت مسجد مدرسه با رویکرد احیا کاربری اصلی بنا است. بخش دوم با رویکرد پاسخگویی به نیازهای معاصر و ارتقا کیفیت آموزش علوم اسلامی و با توجه به ضابطه‌های سازمان میراث فرهنگی طراحی شده است. این بخش شامل فضاهایی همچون کتابخانه، سالن اجتماعات، کلاس درس، و پارکینگ می‌باشد که در مراحل آتی پروژه اجرا خواهد شد.

پروژه های مشابه |   پروژه شناخت و بررسی معماری روستای محمد آباد سمنان ۷۳ اسلاید قابل ویرایش

» پروژه های پیشنهادی :

پروژه مرمت و احیاء عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد تهران ۶۰ اسلاید

پروژه مرمت و احیاء عمارت قزاقخانه تهران ۱۲۵ صفحه ( نقشه های اتوکدی عمارت و پوستر )

پروژه مرمت و احیاء کاخ هروی تهران ( عمارت عین الدوله ) ۱۸۰ اسلاید

پروژه مرمت و احیاء بازارچه نایب السلطنه تهران ۱۱۱ اسلاید

پروژه مرمت ابنیه تاریخی کاروانسرای ینگی امام استان البرز ۴۰ اسلاید

فهرست و عناوین اصلی پروژه مرمت مدرسه صالحیه قزوین

مقدمه

موقعیت جغرافیایی

روند توسعه کالبدی شهر

ویژگی های اقلیمی

توپوگرافی

حوادث مهم

مجموعه صالحیه قزوین

مشخصات بنا

معرفی بنای تاریخی مدرسه صالحیه

پروژه مرمت

نقشه های معماری

مراحل اصلی یک پروژه مرمت

آسیب شناسی

روشهای شناسایی عوارض و عدم تعادلها

پیشنهاداتی جهت بهبود کارهای مرمتی

عملیات جهت حفظ  بناها

شناخت سازه بنا

جدول آسیب شناسی بنا

توضیحات آسیب شناسی

روشهای اجرای آسیب شناسی

استراتژی احیا

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *