پروژه مرمت و احیاء خانه کبیری خوی 162 اسلاید قابل ویرایش  دانلود پروژه
۵
(۴)

با توجه به مدارک موجود و فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنای تاریخی خانه کبیری خوی متعلق به اواخر دوره ی قاجاریه می باشد و در وسط نقاشی رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ ۱۲۸۲ ذکر شده است که احتمالا تاریخ شمسی می باشد . بنابراین در بحش پروژه مرمت سایت معماری دی ال که در واقع یک پروژه مرمت ابنیه در شهر خوی میباشد . قصد داریم پروژه مرمت خانه تاریخی کبیری خوی در قالب فایل پاورپوینت ۱۶۲ اسلاید قابل ویرایش جهت ارائه تقدیم شما عزیزان کنیم .

بنای تاریخی کبیری در بخش مرکزی قسمت قدیمی شهرستان خوی (داخل حصار محیطی که در دوره ی ایلخانان کشیده شده بود ) واقع شده است . این شهرستان در منطقه ی معتدل نسبتا سرد قرار دارد و دارای آب و هوای نسبتا سرد و کمی رطوبتی می باشد . بطور کلی منطقه ی آذربایجان غرببی بغلت وجود دریاچه ی ارومیه و مراتع و جنگلها نسبت به نواحی مرکزی ایران مرطوب بوده و شهرستانهای استان تا حدی در مسیر کمربند زلزله خیز قرار گرفته اند و طبق مدارک تاریخی شهر خوی نیز گاهی دچار زلزله با درجات مختلف شده است و آسیب نیز به بناهای شهر وارد نموده است .

مطالب مشابه :

پروژه مرمت و احیاء کلیسای سپورغان ارومیه | ۱۸۰ اسلاید

پروژه مرمت و احیاء کنیسه کلیمیان ارومیه | ۱۵۳ اسلاید

پروژه مرمت و احیاء حمام آخوند ارومیه | ۱۷۲ اسلاید

با توجه به مدارک موجود و فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنای تاریخی خانه کبیری خوی متعلق به اواخر دوره ی قاجاریه می باشد و در وسط نقاشی رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ ۱۲۸۲ ذکر شده است که احتمالا تاریخ شمسی می باشد و به نظر می رسد که بلافاصله بعد از احداث بنا نقاشی بر روی بدنه ی سالن رسم گردیده است .

پـروژه مـشـابـه:  پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد جامع قزوین ( مسجد جامع عتیق ) 113 اسلاید

موقعیت فعلی پروژه مرمت و احیاء خانه کبیری خوی

خانه ی کبیری در ضلع شمالی کوچه امیر و از سه طرف مشرف به کوچه می باشد . (ساختمان با محوطه به صورت سه نبش احداث گردیده است . ) و دارای دو درب ورودی می باشد که یکی از ضلع غربی به محوطه ی بنا که کف محوطه نسبت به کوچه حدود ۸۰ سانتی متر پایین تر قرار گرفته و دیگری از ضلع شمالی بداخل ساختمان می باشد . حیاط فعلی ساختمان به صورت باغچه می باشد و در قسمت جلوی ساختمان حوض نسبتا کوچکی با عمق حدود ۵۰ سانتی متر قرار گرفته و در قسمت جنوبی محوطه ساختمان مخروبه ای که آوارهای پشت بام بداخل ریزش کرده مشاهده می گردد.

مشخصات معماری خانه کبیری خوی

ساختمان کبیری که در وسط قسمت قدیمی شهر واقع شده از سه سمت مشرف به کوچه و از یک سمت مشرف به خانه نسبتا قدیمی دیگری می باشد .ساختمان در قسمت مرکزی (سالن طبقه ی همکف و سالن طبقه ی اول ) به صورت دو طبقه ، ولی طرفین با مصالح سنک لاشه و آجر و خشت خام و در داخل با اندود گچ کاری ، گچ بری و نقاشی و از بیرون با اندود کاهگل احداث گردیده است . قسمت خارجی ساختمان به صورت خیلی ساده با اندود کاهگل پوشانیده شده و نمای مشرف به محوطه ی بنا با آجرکاری و گچ کاری خیلی ساده احداث گردیده است . به هر صورت تنها قسمت ارزشمند این بنا سالن طبقه ی اول می باشد و بقیه ی قسمت ها فاقد هر گونه ارزش معماری ، هنری می باشد .

پـروژه مـشـابـه:  پلان معماری خانه تاریخی ابراهیمی اردبیل

تصاویری از محیط ییرونی خانه کبیری خوی

با توجه به فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد و در وسط نقاشی های رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ ۱۲۸۲ ضبط شده است که بعضی کارشناسان میراث را عقیده بر آن است که این تاریخ هجری شمسی است و با احتساب تاریخ فوق نقاشی بنا در دوره مظفرالدین شاه بوده است . ولی با توجه به اینکه تاریخ هجری شمسی از سال ۱۳۰۴ شمسی متداول گردیده بعید به نظر میرسد که تاریخ فوق ، شمسی باشد پس قمری بودنش درست تر به نظر می آید عده ای نیز بر این عقیده اند که نقاش این بنا کسی است که کاخ باغچه جوق سردار ماکو را نقاشی نموده است که به تحقیق بیشتر نیاز است و در افواه عامه وجود دارد که نقاش خانه مزبور پدر آقا عکاس (مصوّرزاده) مرحوم بوده است.

در مورد قدمت این بنا ، آقای کبیری مالک قبلی ، اظهار می دارند ، که در زمان زندیه احداث گردیده است و از اینکه بعضی از ساختمانهای موجود در خوی مانند : ساختمان مقبره قدمتش به دوره صفوی میرسد ، به سبب مشابهتی که در این دو بنا وجود دارد ، می توان اظهار کرد ، که این بنا نیز متعلق به دوره صفوی بوده است. که البته هر دو نظریه اینکه این بنا متعلق به دوره صفویه و زندیه باشد رد شده و به احتمال قوی این بنا متعلق به دوره قاجاریه می باشد.

فهرست و عناوین اصلی پروژه مرمت و احیاء خانه کبیری خوی

مقدمه

پـروژه مـشـابـه:  نقشه های اجرایی آپارتمان شش طبقه با سازه بتنی

شناخت

شناخت زیست بوم منطقه

معماری خانه

معماری دوره ی قاجار

موقعیت بنا

شناخت بنا

شناخت کالبدی بنا

تحلیل بنا

مصالح به کار رفته در بنا

جزئیات عناصر بنا

تزئینات به کار رفته در بنا

سیستم دفع فاضلاب بنا

شیوه های مقابله با رطوبت در بنا

آسیب شناسی

آسیب های ناشی از رطوبت

آسیب های سازه ای

نتیجه گیری

منابع و مواخذ

تکمیلی :

پروژه مرمت پیش رو ( پروژه مرمت و احیاء خانه کبیری خوی ) برای اولین بار در بخش مرمت بناهای تاریخی سایت معماری دی ال در قالب فایل پاورپوینت ۱۶۲ اسلاید قابل ویرایش جهت ارائه تقدیم همراهان عزیز قرار گرفته است .شما میتوانید با خرید و دانلود فوری پاورپوینت مرمت خانه تاریخی کبیری خوی این پروژه را به جمع آرشیو پروژه مرمت ابنیه تاریخی خود بیفزایید و نهایت استفاده از این پروژه را جهت ارائه در کلاس درس بکنید .

 

 

60 مگابایت power point

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۴

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X