رساله خانه معرق | ۱۷۸ صفحه قابل ویرایش
مطالعات طراحی خانه معرق یکی دیگر از موضوعاتی میباشد که در فهرست موضوعات مراکز فرهنگی هنری ایرانی توسط دانشجویان معماری به عنوان رساله کارشناسی معماری برگزیده میشود. تهیه و تدوین رساله خانه معرق در حالی انجام میشود که به سبب نبود نمونههای استاندارد و شاخص از این نوع مراکز در عین کمبود منابع مورد نیاز که از تضعیف هنرهای اصیل ایرانی در دهههای اخیر الگو میگیرد، امری دشوار است. لذا تعداد کثیری از افرادی که پروپوزال طراحی خانه معرق را به عنوان رساله کارشناسی معماری خود انتخاب میکنند ، بیشتر به دنبال استفاده از رساله خانه معرق تدوین شده توسط سایر دانشجویان معماری به عنوان یک الگو و راهنما هستند.
رساله طراحی خانه معرق کاری
هنر معرق در اصطلاح به معنای وصله یا رگه است و معرقکاری عبارت است از هنری که در آن از تکههای باریک کاشی، چوب، پارچه و یا دیگر متریالها برای خلق اثری بینظیر استفاده میشود. هنر معرقکاری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که جایگاه به خصوصی را در کنار ایرانیان به خود اختصاص داده است. لذا در جهت پیشبرد و پیشرفت این هنر، فضاهایی تحت عنوان خانه معرق بنا نهاده شدهاند که هدف از ساخت آنها آموزش این هنر بیبدیل به نسل جوان و شناساندن آن به جهانیان است. علاوه بر این، امکان فروش آثار هنری ساخته شده به سبک معرق نیز در خانه معرق وجود دارد و نمایشگاههای متعددی به همین منظور در این مراکز راهاندازی میشوند. همچنین لوازم مورد نیاز برای معرقکاری را نیز میتوان از این مراکز تهیه نمود. طراحی یک خانه معرق بایستی با تمرکز و با الهام از کاربری خاص آن صورت بگیرد تا آن را به عنوان یک سمبل از سایر سازههای فرهنگی متمایز سازد .
فهرست و سرفصلهای اصلی رساله خانه معرق :
فصل اول: مرکز و خانه ی معرق
تعریف معرق
مقدمه تاریخی
تاریخچه هنر معرق روی چوب
معرق تاریخچه معرق در ایران
معرق نازک کاری
تاریخچه کاشی معرق
کاربرد معرق در تزیینات
کاشی و کاربرد آن
اساتید
کاشی معرق
کاشی هفت رنگ
خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی
پارهچین در ایران
هنر کاشیکاری
منابع
فصل دوم: مراکز فرهنگی
تعریف فرهنگ
فرهنگ سخت افزاری و فرهنگ نرم افزاری
کارکردهای فرهنگ
خاستگاه فرهنگ
ویژگیهای فرهنگ
عوامل بازدارنده فرهنگی ایثار و از خودگذشتگی
خط مشی و سیاستهای اجرایی تحول فرهنگی
تاریخچه فضاهای فرهنگی در جهان
در باب فرهنگ ایرانی
افتخارات و امتیازات فرهنگی
نقاط ضعف فرهنگ ایرانی
عناصر اصلی فرهنگ ایرانی
زبان پارسی (دری و تاجیک)
زبان و فرهنگ آذربایجانی
زبان و فرهنگ کردی
دین زرتشتی
هنر ایرانی
نیاز سنجی طرح
پرورش کودکان در محیطی فرهنگی و هنری
جذب علاقمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آنها
جذب هنرمندان و دانشجویان هنر
جذب اساتید و هنرمندان با تجربه
پیدا کردن استعدادهای پنهان
ایجاد اوقات فرهنگی و فراغتی برای بزرگسالان
فصل سوم: مبانی نظری طراحی خانه معرق
بررسی مفهوم فضا در معماری
کیفیت فضا
ویژگیهای فضا
معماری بر پایه فضا
مفهوم فضا از نظر اندیشمندان
نظر اندیشمندان در مورد فضا
رابطه درون و بیرون در معماری
رنگ در معماری ایران
ایهام وتداعی
گوناگونی معماری در ایران
حجم در معماری ایران
منابع
فصل چهارم: برنامه فیزیکی خانه معرق
تئاتر
انواع تئاتر از لحاظ شیوه قرارگیری صحنه نسبت به سالن نمایش
تئاترهایی با صحنه متفاوت از صحنه ایرانی
انواع فضاها در معماری تئاتر
سالن نمایش
طراحی تالارها
حجم تالار
نور در تالار
صحنه و فضاهای جانبی آن در تئاتر
استانداردها و ضوابط طراحی سینما
سالن انتظار سینما
ورودی سینما
گیشه بلیط فروشی
راهروهای سالن نمایش
صندلی تماشاگران
ورودیها و خروجیهای سالن نمایش سینما
سرویسهای بهداشتی سینما
اتاق پروژکتور و ملحقات آن
پرده نمایش فیلم
فضاهای فرهنگی و آموزشی
آتلیه گالریهای آزاد
خانه کودکان
آمفی تئاتر
فضاهای جنبی و خدماتی
بخش غذاخوری
فضاهای عمومی و خدماتی
حوزه فضاهای خدماتی رفاهی
رستوران
حوزه فضاهای اداری
بخش اداری مربوط به قسمت ورزشی
دفاتر کل
منشی و تایپ بازرگانی
فضای کار مشترک
کتابخانه
ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگهدان
استاندارد ابعاد قفسهها و عمق قفسهها
طول قفسهها
ارتفاع قفسهها
میزهای طولانی
استاندارد میزها
فصل پنجم: طراحی اقلیمی و بررسی پیشینه تاریخی
موقعیت جغرافیایی
تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی
تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی
تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران
شبکه حمل و نقل منطقه شهرداری تهران
ضرایب تعدیل زیست محیطی و شهرسازی
فصل ششم: بررسی نمونههای موردی خانه معرق
پارک قیطریه و فرهنگسرای ملل(امیرکبیر)
پارک شفق و فرهنگسرای دانشجو(شفق)پارک نیاوران و فرهنگسرای نیاوران
پارک اندیشه و فرهنگسرای اندیشه
منابع
فصل هفتم: کانسپت و طراحی خانه معرق
طراحی
کانسپتها
ایده و طرح نهایی
طراحی معماری
ایدهها
سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی )
نظریه کوین روش می گوید
نظریه ادوارد لارابی بارنز می گوید
سلسله مراتب کانسپت
انواع پنجگانه کانسپت
کانسپت قیاسی (Avalogies)
استعارات و تشبیهات (کانسپتهای استعاری) (Metaphores and Similes)
(کانسپتهای جوهری) Essences
پاسخ مستقیم و حل مساله (کانسپتهای برنامه ای) Prigrammatic
ایده آلها (کانسپتهای ایده آل گرا)
کانسپت طرح
منابع
مطالب مشابه :
رساله طراحی موزه فرهنگ اقوام | ۱۷۵ صفحه قابل ویرایش
رساله معماری طراحی خانه مد ۱۹۰ صفحه قابل ویرایش
رساله معماری موزه سکه ۱۸۲ صفحه قابل ویرایش
رساله معماری فرهنگسرای موسیقی ۲۰۳ صفحه قابل ویرایش
۱۳ مگابایت | WORD |