پاورپوینت بررسی سازه سنتی پل بیستون کرمانشاه ۴۶ اسلاید  دانلود پروژه
۵
(۱)

پاورپوینت پل بیستون کرمانشاه | ۴۶ اسلاید

پل بیستون که با نام‌های پل کهنه، پل شاه عباسی، پل صفوی، پل نادرآباد و پل دینور آب نیز به خود شهرت گرفته است ، پل و سازه‌ای است مربوط به دوره صفوی که در بخش شرقی شهر بیستون بنا شده است. بنابراین در این مطلب قصد داریم برای همراهان عزیز سایت معماری دی ال , پاورپوینت تحلیل و بررسی پل بیستون کرمانشاه در قالب ۴۶ اسلاید را تقدیم سروران گرامی کنیم .

معماری و ساخت پل بیستون

طراحی و ساخت این پل در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت ۷۶۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل بیستون ۱۴۴ متر درازا و ۶۰/۷ متر پهنا دارد و با سویه خاوری باختری (شرقی – غربی) ساخته شده است. پل بیستون دارای پنج دهانه است که طاق همه دهانه‌ها به جز دهانه چهارم از طاق‌های جناغی هستند و طاق دهانه چهارم از نوع طاق‌های هلوچین یا بیضی نزدیک به دایره است.

پایه‌های پل به جز پایه‌های کناری، دارای پلان شش ضلعی است که هر کدام از سه بخش تشکیل شده است. بخش میانی به شکل مکعب مستطیلی است که در دو طرف این مکعب، هم پادسو با جریان آب و هم همسو با جریان آب، آبشکن های مثلثی قرار دارد. در نمای شمالی و جنوبی پل بر روی هر کدام از آبشکن‌ها، پشت بندهای مثلثی و گردی از آجر ساخته‌اند که نقشی اساسی برای جلوگیری از رانش قوس دهانه‌های پل در مقابل بلایای طبیعی را دارد. پایه‌های پل از سنگ و ملاط گچ ساخته شده‌است. رو کار پایه‌ها را با سنگ‌های مکعب مستطیل شکل تراشیده شده و قسمت داخلی پایه‌ها را با قلوه سنگ، لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته‌اند. دهانه‌های پل از آجر با ملاط گچ و گذرگاه پل بیستون از قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و ملاط گچ ساخته شده‌است.

تاریخچه پل بیستون

شواهد و مدارکی که از دوران قدیم به جا مانده نشان می‌دهد که پایه‌های پل بیستون در اواخر دوره ساسانی ساخته شده ولی همانند بسیاری از دیگر سازه‌های ساسانی بیستون که ناتمام مانده است. در سده چهارم هجری فرمانروایان محلی حسنویه آن را تکمیل کردند که از آن تنها طاق‌های دهانه دوم و سوم و پشتبندهای مدور آن به جا مانده‌است. در دوره ایلخانی، دهانه پنجم پل به همراه پشت بندهای مثلثی بازسازی گردید. افزون بر این برای تأمین آجرهای دهانه پل، کوره‌های آجرپزی در شمال غربی آن ایجاد کرده‌اند. نمای پل در دوره صفوی و طاق چهارم در دوره پهلوی بازسازی گردید.

پـروژه مـشـابـه:  پروژه فاز دو و اجرایی رستوران به همراه سازه

منبع مطالب فوق سایت ویکی پدیا

مطالب مشابه :

پاورپوینت معماری و بررسی روستای پالنگان کردستان

پاورپوینت قلعه ی اجنه , قلعه ی رودخان | ۶۷ اسلاید

پاورپوینت قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر اصفهان

پاورپوینت بررسی معماری ارگ نوشیجان ملایر

 

۲۰ مگابایت power point

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X