مسجد تاریخانه دامغان قدیمی ترین و اولین مسجد ایران زمین
معرفی مسجد تاریخانه دامغان
مسجد تاریخانه در جنوب شرقی دامغان واقع شده و یکی از بهترین نمونههای مساجد نخستین در ایران و از قدیمیترین بناهای پس از اسلام است. درباره تاریخانه و زمان ساخت بنای اولیه آن، صاحبنظران بسیاری بحث کردهاند. نویسنده مرآه البلدان، دستور ساخت تاریخانه را به امیرالمؤمنین علی(ع) نسبت داده و آندره گدار، تاریخ ساخت این بنا را اواسط قرن دوم هجری ذکر کرده است. آرتور پوپ، ساخته شدن این مسجد را بین سالهای ۱۳۰ تا ۱۷۰ هجری دانسته و محمد کریم پیرنیا تاریخ ساخت آن را حدود ۱۵۰ هجری میداند.
در وجه تسمیه این بنا گفتهاند که تاری به معنای خداست و تاریخانه یعنی خدای خانه. عدهای بر این باورند که این مسجد قبلاً آتشکده بوده و پس از تسلط اعراب، آن را ناریخانه خواندهاند و سپس به تاریخانه معروف شده است.
زمان بازسازی مسجد تاریخانه
در زمان بازسازی مسجد در قرن سیزدهم هجری، به جای طاقهای مازهدار (بیضوی)صلی که اغلب فرو ریخته بودند، طاقهای نوکتیز جناغی بنا شدند، هر چند که در بخشهایی از بنا، نمونههایی از طاقهای مازهدار اولیه به چشم میخورد. بنا بر توصیف مؤلف مرآه البلدان، در قرن سیزدهم هجری قمری، تنها چند ستون از این بنا باقی مانده بود. نویسنده تاریخ قومس یادآور میشود که میرزا آقا عاملی، از وعاظ دامغانی، با کمک مالی مردم، طاقهای مسجد را بازسازی کرد؛ اما در این بازسازی، حالت اولیه طاقها را تکرار نکردند و آنها را به روش معمولی در آن روزگار ساختند. او میگوید که از سوی شمال غربی، سه دهانه رو به جنوب شرقی و پنج دهانه دیگر به شبستانهایی باز میشده که اکنون خراب شدهاند.
در زمان بازسازی مسجد در قرن سیزدهم هجری، به جای طاقهای مازهدار (بیضوی)صلی که اغلب فرو ریخته بودند، طاقهای نوکتیز جناغی بنا شدند، هر چند که در بخشهایی از بنا، نمونههایی از طاقهای مازهدار اولیه به چشم میخورد. بنا بر توصیف مؤلف مرآه البلدان، در قرن سیزدهم هجری قمری، تنها چند ستون از این بنا باقی مانده بود. نویسنده تاریخ قومس یادآور میشود که میرزا آقا عاملی، از وعاظ دامغانی، با کمک مالی مردم، طاقهای مسجد را بازسازی کرد؛ اما در این بازسازی، حالت اولیه طاقها را تکرار نکردند و آنها را به روش معمولی در آن روزگار ساختند. او میگوید که از سوی شمال غربی، سه دهانه رو به جنوب شرقی و پنج دهانه دیگر به شبستانهایی باز میشده که اکنون خراب شدهاند.
اگرچه بخشی از ساختمان اصلی بازسازی شده و به طور طبیعی در مدت حدود ۹۰۰ سال خراب شده، آن قدر دست نخورده باقی مانده که کیفیت خود را نشان میدهد. طرح اصلی آن به سبک صحن مرکزی است: یک صحن بزرگ تقریباً چهارگوش و در گرداگرد آن رواقهایی با طاق ضربی روی ستونهای مدور. صحن این مسجد ۷۲/۲۶ متر طول و۷۲/۲۵ متر عرض دارد که دور تا دور آن را رواقهایی فرا گرفته است. بدین ترتیب که ۲۲ دهانه طاق بدین صحن باز میشود. ورودی این مسجد، از جناح طولی شرق است. پوشش مسجد، با طاقهای گهوارهای بر روی قوسها و ستونهای مستحکم صورت گرفته است. امروزه طاقهای گهوارهای مسجد فرو ریختهاند، ولی در شکل اصلی قابل مقایسه با طاقهای گهوارهای مسجد جامع فهرج بودهاند.
برای نگهداری طاقها، ستونهای عظیمی از آجر بر پا شده که توسط قوسهایی به همدیگر و به دیوار وصل شدهاند. بر روی این قوسها نیز دیواری به بلندی یک متر ساخته و سپس طاق گهوارهای را بر آن سوار کردهاند. قوسهای بالای ستونها به صورت بیضی از آجر ساخته و در بالا به آرامی شکسته شدهاند. برای حفظ تعادل و اتصال محکم قوسها به ستون از قطعات چوب استفاده شده است. دهانه طاقی که در مرکز رواق به سمت قبله قرار میگرفته، از دهانههای دیگر عریضتر و بلندتر ساخته شده و بیانگر مراحل اولیه شکلگیری ایوان در مساجد شبستانی ایران است. بدین ترتیب، علاوه بر تداوم سنت معماری دوره ساسانی، به مرکز جایی که محراب و منبر در آن قرار دارد، اهمیت خاصی شده است.
در سمت چپ، نمای سه بعدی از کاخ سروستان به چشم میخورد و در سمت راست، نمایی از فضای شبستان جنوبی. در مسجد تاریخانه دامغان، نحوه قرار گرفتن طاقها بر ستونها به وضوح متأثر از هنر ساسانی است. ستونهای این مسجد، مدور به قطر ۱۶۰ سانتیمتر است و ارتفاع آن از سطح زمین تا محلی که طاق بر آن تکیه دارد، ۲۸۴ سانتیمتر و تا پشت بام ۶ متر است. هر ضلع از آجرهای مربع این ستونها ۳۴ و ضخامت آنها ۷/۵ سانتیمتر است که به پیروی از آجرچینی دوره اشکانی و ساسانی، پی در پی به صورت افقی و عمودی روی هم چیده شدهاند. همچنین، این ستونها به طور کامل قابل مقایسه با ستونهایی است که در تپه حصار دامغان، از یک کاخ ساسانی خاکبرداری شده است. قسمت پایین برخی از این ستونها، (در کاخ ساسانی) که از آجرهای مربع ۳۵ ×۳۵×۸ سانتیمتر ساخته شده، نشان میدهد که آجرها پی در پی به صورت عمودی و افقی روی هم قرار گرفتهاند و با دقت در ابعاد آنها، میتوان اندک تفاوت میان این دو بنا را به خوبی دید.
مناره مسجد تاریخانه
مناره مسجد تاریخانه که در سال ۴۲۰ هجری به مجموعه اضافه شد و دارای تزیینات آجری بسیار زیبا به شیوه سلجوقی میباشد . طرح کلی مسجد کاملاً ساده است ولی بیشتر کارشناسان آن را بسیار گیرا یافتهاند؛ زیرا احساسی از شکوه و زیبایی شاهانه ارائه میکند و یکی از با شکوهترین بناهای اسلامی است که بیشک، مظهر عظمت و اعتماد و در عین حال، فروتنی است. ساختمان از لحاظ مصالح و سبک به طور کامل به شیوه ساسانی است، حتی آجرچینی شعاعی و ابعاد آجرهای قرمز و خود ستونها شبیه همان طرحهای کاخ ساسانی است که فاصله چندانی با آن محل ندارد.
ابهت ( عظمت ) یک بنای ناب ساسانی
ولی چگونه یک بنای ناب ساسانی میتواند سخنگوی موثق اسلام باشد؟ تاریخانه، با وجود ماهیت نیرومند ساسانیاش، ساسانی نیست؛ چون ساختار آن با دستاوردهای اسلامی به طور کامل تغییر یافته است. این امر دارای اهمیت فراوانی است؛ چرا که نشان میدهد شکل بیش از مصالح با فنون معماری منشأ اولیه اثر نیرومند عاطفی آن است. دست کم بخشی از این شکل، ناشی از نیازهای عبادی است که مستلزم هیچ تشکیلات یا تشریفات پیچیدهای نیست، بنابراین با سادگی محض، به خوبی سازگار است.
پایههای مستحکم و عظیم تاریخانه
پایههای عظیم تاریخانه که محکمتر از حد نیاز بنا است، اعتمادی بیشتر پدید میآورد. ضرب آرام طاقنماها، طاقهای محکم که با سادگی و صرفهجویی طراحی شده، و ارتفاع کمتر ساختمان نسبت به بناهای دوره ساسانی که فروتنی اسلامی را نشان میدهد، همه در طرحی از نسبتهای هماهنگ و اثری با وقار درآمیخته است. بدین سان، شکلی حاکی از هدفها و بینشهای تازه، مکمل عاطفی تاریخانه شده و اثر نوینی بر جای نهاده است. تاریخانه، یکی از اندک بناهای بازمانده از دوره شکلگیری هنر اسلامی است و این امر اهمیت آن را دو چندان مینماید. متاسفانه، تاکنون پژوهشهای چندانی پیرامون این اثر ارزنده صورت نگرفته و همین مسأله ، بلاتکلیفی در مرمت این بنا را در پی داشته است.
[dlbox title=”دانلود فیلم هوایی فوق العاده عالی از مسجد تاریخانه دامغان” link=”http://s8.picofile.com/file/8322572442/masjed_tarikh_khaneh_meamridl_com_.mp4.html” type=”MP4″ size=” 8 مگابایت ” pass=” در صورت نیاز ( memaridl.com ) “]