پاورپوینت معرفی و بررسی مسجد رحیم خان اصفهان  دانلود پروژه
۰
(۰)

پاورپوینت مسجد رحیم خان اصفهان ۴۶ اسلاید

قدمت تاریخی مسجد رحیم‌خان مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان واقع خیابان طالقانی، خیابان مسجد رحیم خان و این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. یکی از بناهای جالب و نفیس اصفهان مسجد رحیم خان است.

پاورپوینت معرفی و بررسی مسجد رحیم خان اصفهان  دانلود پروژه
مسجد رحیم خان

ساختمان این اثر جالب که در محله نو خواجو واقع شده‌است در سال ۱۲۹۰ هجری قمری شروع شد و در سال ۱۳۰۴ هجری قمری به پایان رسید شیوه معماری و خطوط و تزئینات مسجد رحیم خان شباهت بسیاری با مسجد سید دارد.

بطوریکه که بسیاری از کارشناسان و محققین نوشته‌اند برخی از کتیبه‌های این مسجد از کتیبه‌های مسجد سید گرده برداری شده‌است. به هر حال علت نامگذاری این مسجد به رحیم خان این است که این بنا به وسیله محمد رحیم خان که در آن روزگار بیگلر بیگی اصفهان بود به پایان رسید.

بانی اولیه مسجد رحیم خان، میر سید حسن مجتهد اصفهانی است که چون قبل از اتمام بنا درگذشت، بقیه امور را محمد رحیم خان و پس از مرگ وی نیز برادرانش انجام دادند.

مرحوم آقا میرسیّدحسن مدرس میرمحمدصادقی در اواخر زمان حیات خود در ضلع شرقی کوچه‌ای که در خیابان خوش (خیابان خشک، خیابان شاه، خیابان طالقانی) به سمت محله در کوشک می‌رود، به فاصله تقریباً دویست متری خیابان، در نزدیکی خانه‌های خود طرح مسجدی افکند و شروع به ساختمان آن کرد ولی پیش از اتمام مسجد وفات یافت.

پـروژه مـشـابـه:  پروژه اتوکدی پارک محل سرگرمی و بازی کودکان در قالب فایل DWG
پلان معماری مسجد رحیم خان

تحلیل معماری مسجد رحیم خان

پس از وفات ایشان، سه برادر از ارادتمندان و مقلدین ایشان به ترتیب محمدرحیم‌خان بیگلربیگی امین‌الرعایا، محمدکریم‌خان وکیل‌الرعایا و محمدحسین خان امیر‌الرعایا هر یک پس از دیگری اقدام به تکمیل و اتمام آن نموده و تاریخ‌های آن تا سال ۱۳۰۴هجری قمری ادامه یافته و در سال‌های اخیر نیز از طرف مردم مؤمن و متمکن به تکمیل تزئینات و کاشیکاری مسجد اقداماتی اساسی انجام گردیده است.

در زاویه شمال غربی مسجد صحن و بقعه مرحوم آقا میرسیّدحسن قرار دارد که به وسیله پنجره‌ای به کوچه‌ای که از خیابان خوش به سمت بازارچه رحیم‌خان می‌رود و از آن جا به کوچه کهنه چین‌ها و مدرسه ترک‌ها و بالاخر در کوشک منتهی می‌شود و مقبره نامبرده از مزارات متبرک و زیارتگاه مؤمنین و مقدسین می‌باشد.

 

۳ مگابایت power point

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X