پروژه معماری تزئینی | مسجد نصیرالملک شیراز  دانلود پروژه
۲
(۱)

 پاورپوینت مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز، مسجدی از نور و رنگ

مسجد نصیر الملک شیراز (مسجد صورتی)

مسجد نصیرالملک از مساجد شیراز است که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی مسجد شاه چراغ مشهور قرار دارد این مسجد که از بناهای دوران قاجار است در سال ۱۲۹۳ قمری توسط حسینعلی نصیرالملک ساخته شد.مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ شمسی به طول انجامیده است.یکی از زیباترین مساجد ایران از لحاظ کاشیکاری و مقرنس، مسجد نصیرالملک است که باید از طاق نمای بزرگ و زیبای ورودی گذر کرد و قدم به داخل آن نهاد.

ساخت آن را به یکی از معماران چیره دست این عصر ، محمد حسن معمار ، سپردند . وی در زمینی به مساحت ۲۸۹۰ متر بنای ۲۲۱۶ مترمربعی مسجد را بنا نهاد. شیشه های رنگی، طاق های بلند و کاشیکاری های فوق العاده آن را باید دید تا زیبایی بی مثال این مسجد را درک کرد.

مجموعه‌ بناهای نصیر الملک، شامل مسجد و حمام و خانه و تالار آئینه است. تالار آینه به صورت قرینه ساخته شده و در دو ضلع آن دو اُرسی (نوعی درِ قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می‌شد)

پـروژه مـشـابـه:  پروژه فاز دو طراحی پارک آبشار امیدیه به همراه جزئیات فنی

بزرگ سراسری با گره چینی‌های ظریف و شیشه‌های رنگی که به دو حیاط اندرونی و بیرونی ارتباط دارد، مشاهده می‌شود.

در دو ضلع دیگر تالار یک شاه نشین مرکزی وجود دارد که از دو طرف با ارسی به دو اتاق مجاور باز می‌شود.اتاق‌ها با نقوش ترکیبی ایرانی و اروپایی پوشیده شده است. سقف هر طبقه تخته کوبی شده و دارای نقاشی‌هایی به سبک اروپایی است.

ورود به مسجد نصیرالملک

این مسجد دارای حیاط وسیع است که حوض بزرگ در وسط آن می‌باشد. در سمت شمال حیاط طاق مروارید، در سمت شرق شبستان با هفت ستون سنگی، در سمت جنوب دو گلدسته زیبا و در سمت غرب شبستان اصلی قرار دارد که دارای دریچه‌هایی با شیشه های رنگی است.

درب اصلی ورودی مسجد در سمت شمال قرار دارد و دو لنگه در بزرگ چوبی میان طاق، نمایی بزرگ است که بر فراز آن کتیبه ای با شعری از شوریده شیرازی و وصف سازنده و تاریخ ساخت مسجد به خط نستعلیق برروی سنگی مرمری، وجود دارد. به غیر ازین درب، دو درب دیگر دارد که  مسجد را به کوچه جنوبی و مسجد و امامزاده جنب آن مرتبط می سازد.

 

۵ مگابایت power point

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۲ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X