پاورپوینت معرفی پل تاریخی زمانخان  دانلود پروژه
۰
(۰)

پل تاریخی زمانخان نَفَر در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به دستور زمان‌خان رئیس ایل نفر از ایلات ترک زبان استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه «سامان» می‌رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید.

پل زمانخان نفر یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان شهرکرد است که دارای دو دهانه ، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمانخان در نزدیکی شهرسامان (شهر) بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد.

پاورپوینت معرفی پل تاریخی زمانخان  دانلود پروژه
معماری پل زمانخان

تاریخچه پل زمان خان

پیشینه تاریخی تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به دستور زمان‌خان رئیس ایل نفر از ایلات ترک زبان استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفویان که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه سامان (شهر) می‌رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید. لازم به ذکر است که به دلیل اینکه عشایر ترکزبان جنوب را بیشتر به نام ایل بزرگ قشقایی می شناسند.

لذا در بعضی منابع «زمان خان نفر» را به اشتباه به عنوان یکی از سران ایل قشقایی معرفی می کنند. لازم به ذکر است هم اکنون بازماندگان «زمان خان نفر» به نام «طایفه زمانخان لو» در استان فارس در شهر مرودشت در محله «نفرآباد» که نام رسمی آن نیز خیابان «ایل نفر» می باشد، زندگی می کنند.

مرمت و احیاء پل تاریخی زمانخان

مرمت و بازسازی پل زمانخان دو بار یکی در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفویان و بار دوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه «چم عالی» به طور کامل تعمیر و مرمت شد. استحکام این پل با احداث دیوار سنگی در طرفین آن، دو چندان شد.

پـروژه مـشـابـه:  پروژه برداشت خانه ابریشمی ها یزد
مرمت پل زمانخان

 

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X