پروژه تحلیل و شناخت معماری روستای هسنیجه اصفهان  دانلود پروژه
۴
(۳)

پاورپوینت روستای تاریخی هسنیجه اصفهان | ۶۱ اسلاید

روستای هسنیجه دقیقا در چنین اقلیمی واقع شده است. روستایی بر پهنه ‌دشت در مرکز فلات ایران ، این روستا در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر اصفهان قرار دارد. این روستا در غرب و شمال خود دیواره ی شرقی رشته کوه زاگرس را می یابد که کوه‌های شمالی آن به سمت شمال شرقی و کوه های غربی به سمت جنوب در حرکت هستند. یعنی دقیقا در مکانی که هم از نظر دفاعی و هم از نظر اقلیم در بهترین نقطه قرار دارد. منطقه ای نیمه بیابانی که با خود اجبار بادگیر را برای خانه ها به ارمغان نمی‌آورد.

در ادامه با شما همراهان عزیزان سایت معماری دی ال هستیم . همچنین در این قسمت ما آرشیو کامل از پروژه روستا را برای راحتی کار شما عزیزان آماده و جمع بندی کرده ایم که به راحتی دسترسی کامل را داشته باشید .

پروژه روستای تاریخی هسنیجه اصفهان

روستای حسنیجه در مرکزبخش مهر دشت از توابع شهرستان نجف آباد قرار دارد. بخشداری بخش مهردشت به علت توطئه های اهالی دهق و علویجه در خارج از روستا به فاصله۱کیلومتر از آن قرار گرفته است. نام روستای هسنیجه در نقشه ی تقسیمات استانی ایران در مرکزیت بخش مردشت به چشم می خورد. این روستا به علت موقعیت خاص جغرافیایی وخصوصا موقعیت عالی در مهردشت از منابع طبیعی زیادی بهره می برد.
در شمال روستای هسنیجه و در فاصله ی نزدیک تر به روستا – درمجاورت لاوج- کوهی قرار دارد که در نظر اول مانند دیواری عظیم به چشم می آید که محلیان آن را ورزان می نامند . و دو شاخه قنات از ۵ شاخه قنات روستا از این کوه سرچشمه می‌گیرد.

پـروژه مـشـابـه:  پاورپوینت مطالعات شناخت و طراحی روستا ۲ | روستای ساتللو
روستای هسنیجه اصفهان

بررسی معماری روستای تاریخی هسنیجه

روستای حسنیجه قدیمی ترین روستای منطقه است ، شواهد دال بر آن است که سابقه‌ی این روستا به پیش از اسلام باز می گردد. گواه این مدعا وجود دخمه های زرتشتی بر فراز کوه ورزان و رسم زرتشتی عروس آب است. بزرگان و ریش سفیدان روستا معتقد هستند که این روستا در دوره ی پیش از اسلام ۳ بار تجدید بنا شده و در هر بار به فاصله ی حداکثر یک کیلومتر جای خویش را تغییر داده است ، علت این واقعه وقوع سیل در منطقه و ویران شدن روستا بوده است. یعنی حسنیجه در طول قرون ۳ بار جابجا شده است و هر بار دارای برج و باروی جدا بوده ،بقایای پی برج و باروها در فاصله ی یک کیلومتری جنوب و ۵۰۰ متری شمال شرقی روستا هنوز به جاست.

روستای تاریخی هسنیجه اصفهان

تحلیل و بررسی معماری روستای هسنیجه

آن چیز که به خوبی واضح است این است که ساختمان و بنای کنونی ده مربوط به پیش از اسلام است که تا امروز باقی مانده است. البته این روستا در همین مکان امروزی هم کمی حرکت داشته و شواهد نشان می دهد که روستا ابتدا در ساحل رودخانه ی فصلی که در ۲۰۰ متری شمال تا شمال شرقی این روستا جریان دارد قرار داشته . که وجود قبرستان باستانی معروف به قبرستان کهنه در ساحل رودخانه این گفته را اثبات می کند.

این به این معنی است که روستای حسنیجه دارای ۲ قبرستان است یکی قبرستان امروزی که قدیمی ترین قبر با سنگ در آن تاریخ ۳۰۰ قمری را نشان می دهد و وجود قبرهایی بدون سنگ رویی و تنها دارای سنگ های بالا و پائین قبر گواه از حداقل مربوط به صدر اسلام بودن آن است. ولی قبرستان دگر همان طور که گفته شده قبرستان کهنه در ساحل رودخانه ی فصلی است ( این رودخانه ۲۰ سال است که خشک شده است)

پـروژه مـشـابـه:  پاورپوینت شناخت و طراحی معماری روستای دارکلا علیا مازندران + نقشه طرح هادی

 

 

۶۷ مگابایت power point

لطفا از طریق ستاره به این پروژه امتیاز بدید.

متوسط امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۳

تاحالا کسی امتیازی نداده شما اولین باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت بروز مشکل در دانلود پروژه, لینک را در مرورگری دیگر بازکنید.

X